INDOCHINY

cz. III

- LAOS - kraj zieleni i buddyjskich świątyń.

Kolejny etap naszej podróży to Laos. Niestety, spędzamy tutaj tylko trzy dni, co pozwala nam jedynie zwiedzić Luang Prabang, historyczną stolicę Laosu, obecnie średniej wielkości miasto, prawdopodobnie najpiękniejsze w Laosie oraz w okolicach tego miasta: jaskinie Pak Ou i wodospad Kuang Si.

Luang Prabang przeżywało rozkwit w XIV w., kiedy król Fa Nfoum otrzymał od khmerskiego króla Jayavarmana 83-centymetrową, złotą statuetkę Buddy, zwaną Phra Bang (w 1353 r.). Od jej nazwy – najbardziej czczonego posążka Buddy w Laosie – wzięło nazwę całe miasto.

Zwiedzanie zaczynamy od Wat Xiang Thong – najważniejszego w Laosie klasztoru buddyjskiego, malowniczo położony nad Mekongiem. Tworzy go kompleks świątyń, kaplic, pagód i pomieszczeń mnichów. Główna, dominująca nad klasztorem świątynia została zbudowana w 1560 r.

Oprócz dawnego pałacu królewskiego, kilku efektownych świątyń i klasztorów, można tu jeszcze podziwiać bardzo interesującą architekturę, będącą mieszanką wpływów tradycyjnej kultury Laosu oraz europejskiej z czasów, gdy Laos był francuską kolonią. Miasteczko ma wspaniały klimat i jest idealnym miejscem na spacery, czy rowerowe przejażdżki. Na głównym deptaku miasta, po zmroku, rozkłada się tak zwany Nocny Bazar, można się na nim zaopatrzyć w pamiątki i nie tylko. Luang Prabang jest umieszczone na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Następnego dnia rano popłynęliśmy ok. 25 km w górę Mekongu do świętych jaskiń Pak Ou. Sanktuarium składa się z dwóch jaskiń, w których znajdują się zgromadzone na przestrzeni setek lat tysiące statuetek Buddy, od kilkucentymetrowych do mierzących dwa metry wysokości.

Po drodze podziwiamy piękne widoki na porośnięte dżunglą wzgórza.

Dużym przeżyciem było dla nas oglądanie panoramy Luang Prabang o zachodzie słońca z dominującego nad miasteczkiem Wzgórza Phousi. Na szczyt prowadzi 328 schodków wśród pięknej przyrody i posągów Buddy. Niestety, miejsce to jest ulubione przez turystów i na szczycie panował spory tłok.

Na szczycie wzgórza znajduje się świątynia z 1560 r. gdzie wierni składają ofiary z kwiatów i świeczek..

Następnego dnia wybraliśmy się 30 km na południowy-wschód od miasta, aby zobaczyć jeden z najpiękniejszych w Azji Płd.-Wsch. wodospad Kuang Si. Ścieżką prowadzącą przez dżunglę przechodziliśmy do kolejnych progów wodospadu, podziwiając wspaniałą, otaczającą nas roślinność. Oprócz przepięknej scenerii zachwyt wzbudza niesamowity, turkusowy kolor wody.

Z Luang Prabang polecieliśmy znów do Hanoi, by ukoronować naszą podróż po Indochinach i wreszcie zobaczyć „perełki” północnego Wietnamu........

INDOCHINY

cz. IV

- „Perełki” północnego Wietnamu.